Häromdagen råkade jag komma över en finsk blogg om personligt
varumärke. Jag tror inte att någon idag kan ha missat värdet av att bygga sig
ett starkt personligt varumärke men vad som gjorde bloggen intressant var att
den poängterade vikten för ett företag att ha anställda med starka personliga
varumärken. Den vinklingen fann jag fascinerande då det ibland kan upplevas att
chefer är lite rädda för att anställda med starka personliga varumärken på
något sätt tar över. Vill direkt poängtera att så är inte fallet med min chef!
Jag vill inte blanka av den finska kollegans tankar, vill du
översätta och läsa finns bloggen på http://digitalistnetwork.com/miksi-yritys-tarvitsee-henkilobrandeja-ja-miten-asiantuntija-brandaa-itsensa/
. Men tänker du efter lite på varför, kommer du säkert själv på flera
anledningar varför det är värdefullt.
För att reflektera lite utifrån min egen karriär inom
turismen börjar jag med att läsa omdömen som mina tidigare chefer,
affärskontakter och kollegor, tack snälla ni, har skrivit på Linkedin och letar
efter liknande uttryck. I de flesta av dem hittar jag beskrivningar som
pålitlig, lojal, dedikerad, problemlösare, professionell, hjälpsam, service,
effektiv, proaktiv, positiv, ansvarstagande, relationsbyggare, flexibel och
duktig organisatör. Man kan naturligtvis ta dessa med en nypa salt för vem frivilligt
skulle skriva en dålig rekommendation. Människor
som har tagit sig tid till detta måste tycka om mig lite extra.
Men ändå, lägger man ihop dessa ord får man fram åtminstone en
reflektion av mitt personliga varumärke. Antar jag!
Tänk då exempelvis hur ett
företag som kanske har fått sig en törn om att inte vara allt detta kunde förstärka
sitt eget varumärke genom sina anställda som har liknande personliga varumärken
som jag. Man gör hellre affärer men en person som har ett rykte om sig att vara
pålitlig, eller hur, och då vinner ju företaget igen. Kunder, samarbetspartners
och andra intressenter har mycket enklare att relatera till en riktig människa
än ett företag och har då den människan ett starkt positivt varumärke skapas
det förmodligen bra, långsiktiga relationer. Slutligen gör dessa anställda med
starka varumärken företaget till en attraktiv arbetsplats som kan dra till sig
nya kompetenta människor som har eller kan skapa starka personliga varumärken.
Tänk bara på Fritidsresor och Lottie Knutsson!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar