torsdag 30 januari 2014

Hur äter man en stor elefant?

Detta uttryck har jag upprepat om och om igen under de senaste veckorna, till mina vänner och framför allt till mig själv. Metaforen var tänkt som en förklaring hur jag skall angripa mitt ettåriga projekt. Tills en av mina kloka vänner kläckte att då hinner ju köttet bli härsket och jag trött i smaken. Usch! Får hitta på något annat uttryck! Ideer?

Jag har alltid sagt att jag arbetar som bäst i projektform men hittils har mina projekt varit såpass korta att resultatet har varit lätt synligt vilket inte är fallet nu. Tålamod är verkligen inte en av mina starka sidor. I vänskapskretsen skrattas det fortfarande hur jag 1997 ville ha en sommarstuga. Då var jag storrökare och jag hade räknat ut att om jag slutade röka kunde jag med dem pengarna betala den dagliga driften av stugan. Bestämd som jag är slutade jag kvickt att röka i februari det året. När jag inte i juni hade hittat någon stuga att köpa blev jag alldeles desperat och hävdade att jag hade ju slutat röka i onödan. En kuriosa grej angående mitt tålamod är att när jag började arbeta för Israel för nio år sedan var en av de allra första orden jag lärde mig på hebreiska - savlanut - och gissa vad det ordet betyder :)

Min tur och stor lycka är att jag har många väldigt kloka vänner. När jag lade upp trevare höger och vänster och började springa 150 knyck med mitt projekt frågade en av dem - gjorde du inte en projektplan? Javisst gjorde jag det. I så fall följ den och lugna ner dig, sade hon. Vilken klok tjej! Har nu bestämt att detta år skall jag jobba på med mitt tålamod, en markant förbättring vågar jag inte lova men lite i alla fall. Fokusera Irma, fokusera!



På tal om vänner och nätverk lyssnade jag i måndags på en föreläsning av Alex Schulman om nätverkande: "Ditt nätverk är allt". Kontentan av föreläsningen var att han har fått sparken på sex jobb och alltid fått ett nytt tack vare sitt nätverk. Och nätverket har han skaffat på krogen. Ja, inte vet jag om jag blev något klokare.
Hoppas att någon annan fick mer utav Alex.


Kram
IRma



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar