onsdag 5 november 2014

Projektledare - yrkesbenämning drabbad av inflation?

Jag arbetar just nu som projektledare åt sex kommuner och driver ett projekt för att utveckla reguljär båttrafik i Mälaren. Projekttiden är snart är slut och jag har aktivt börjat titta på platsannonser, bland annat har jag beställt uppdateringar med olika kriterier från olika jobbsökarguider. En av kriterierna är yrket projektledare.

Jag får de mest förvirrande erbjudanden :) Blev även uppringd av en mycket trevlig rekryterare som hade fått uppdraget att hitta en projektledare. Det visade sig att projektledaren skulle ha ansvaret över en jätteanläggning. Kände mig inte riktigt bekväm i att ansvara för t.ex. snöröjningen.

Jag blev förstås lite nyfiken på vad yrkestiteln projektledare egentligen betyder. När jag googlar på ordet förstår jag att benämningen kan verkligen betyda olika saker i olika sammanhang.

Gemensamt borde i alla fall vara att man endast kan tala om ett projekt när :

1. det är frågan om en tillfällig aktivitet
2. det önskade resultatet/arbetet är tydligt avgränsat
3. man vet slutdatumet och har planerat in olika steg innan dess
4. man har beräknat på en total kostnad, både i pengar och i arbetskraft
5. det finns en temporär organisation för projektet
6. ansvaret är tydligt delegerat
7. det finns en projektledare som leder arbetet :)

Frågan kvarstår, har yrkesbenämningen projektledare drabbats av inflation? Menar man egentligen någon som tar totalansvaret över ett visst område?

På en reklambyrå skall en projektledare ha överblick över byråns arbete. Projektledaren skall samordna och se till att kontakter i arbetsgruppen fungerar. Projektledaren håller i kontakterna med omvärlden. Projektledaren har det övergripande ansvaret.

Visst liknar projektledaren väldigt mycket en mamma!

Cheers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar