torsdag 9 oktober 2014

Personligt varumärke

Häromdagen råkade jag komma över en finsk blogg om personligt varumärke. Jag tror inte att någon idag kan ha missat värdet av att bygga sig ett starkt personligt varumärke men vad som gjorde bloggen intressant var att den poängterade vikten för ett företag att ha anställda med starka personliga varumärken. Den vinklingen fann jag fascinerande då det ibland kan upplevas att chefer är lite rädda för att anställda med starka personliga varumärken på något sätt tar över. Vill direkt poängtera att så är inte fallet med min chef!

Jag vill inte blanka av den finska kollegans tankar, vill du översätta och läsa finns bloggen på http://digitalistnetwork.com/miksi-yritys-tarvitsee-henkilobrandeja-ja-miten-asiantuntija-brandaa-itsensa/ . Men tänker du efter lite på varför, kommer du säkert själv på flera anledningar varför det är värdefullt.

För att reflektera lite utifrån min egen karriär inom turismen börjar jag med att läsa omdömen som mina tidigare chefer, affärskontakter och kollegor, tack snälla ni, har skrivit på Linkedin och letar efter liknande uttryck. I de flesta av dem hittar jag beskrivningar som pålitlig, lojal, dedikerad, problemlösare, professionell, hjälpsam, service, effektiv, proaktiv, positiv, ansvarstagande, relationsbyggare, flexibel och duktig organisatör. Man kan naturligtvis ta dessa med en nypa salt för vem frivilligt skulle skriva en dålig rekommendation.  Människor som har tagit sig tid till detta måste tycka om mig lite extra.  

Men ändå, lägger man ihop dessa ord får man fram åtminstone en reflektion av mitt personliga varumärke. Antar jag! 

Tänk då exempelvis hur ett företag som kanske har fått sig en törn om att inte vara allt detta kunde förstärka sitt eget varumärke genom sina anställda som har liknande personliga varumärken som jag. Man gör hellre affärer men en person som har ett rykte om sig att vara pålitlig, eller hur, och då vinner ju företaget igen. Kunder, samarbetspartners och andra intressenter har mycket enklare att relatera till en riktig människa än ett företag och har då den människan ett starkt positivt varumärke skapas det förmodligen bra, långsiktiga relationer. Slutligen gör dessa anställda med starka varumärken företaget till en attraktiv arbetsplats som kan dra till sig nya kompetenta människor som har eller kan skapa starka personliga varumärken.

Tänk bara på Fritidsresor och Lottie Knutsson!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar